Facebook en Twitter zijn niet meer cool, chill of mokervet. Instagram en Pinterest winnen aan populariteit in Nederland.
Dat blijkt uit onderzoek van Newcom Research, dat jaarlijks het sociale media-gebruik in Nederland onder de loep neemt.
Het onderzoek is afgenomen onder 10.395 mensen. Belangrijke kanttekening is dat de respondenten minimaal 15 jaar oud zijn. Veel sociale netwerken hebben een grote groep gebruikers die nog jonger zijn.
Facebook kent voor het eerst een daling in het gebruik onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Waar het sociale netwerk vorig jaar nog 7 procent meer tieners trok, daalt het aantal dit jaar met 12 procent.
Ook Twitter daalt in de jongste leeftijdsgroep, maar de leegloop doet zich ook voor bij oudere Nederlanders. Twitter boekt alleen winst in de categorie 65 tot en met 79 jaar.
Het aantal Nederlandse twitteraars is in een jaar tijd gedaald met 700 duizend personen. Vorig jaar gaven 3,5 miljoen respondenten aan Twitter te gebruiken, dit jaar zijn dat er nog maar 2,8 miljoen. Geen enkel ander sociaal netwerk ziet het aantal gebruikers zo snel afnemen.
In vergelijking met vorig jaar is 11 procent van de Nederlanders gestopt met twitteren. De afhakers geven aan dat het te weinig oplevert, te veel tijd kost en dat ze zich niet meer thuis voelen op het sociale netwerk. Vorig jaar kwam uit een onderzoek van Deutsche Bank eenzelfde beeld naar voren.
Instagram groeit hard
Facebook is nog steeds het meest gebruikte sociale netwerk in Nederland, gevolgd door YouTube. Twitter is dit jaar voorbijgestoken door Google+.
Opvallend is dat foto-app Instagram en digitaal plakboek Pinterest een hoop nieuwe leden trekken. Instagram zag het aantal gebruikers met 400 duizend stijgen tot 1,8 miljoen, terwijl Pinterest een half miljoen nieuwe leden kon bijschrijven.
Instagram is met name populair onder jongeren. Onder tieners nam het aantal leden met de helft toe in een jaar tijd. Pinterest moet het vooral hebben van de Nederlanders tussen de 20 en 39 jaar.
Als je kijkt naar welke gebruikers het actiefst zijn, valt op dat ruim twee derde van de Facebook-leden dagelijks op de socialenetwerksite zit. Tumblr, Instagram en Snapchat, die vooral populair zijn onder jongeren, scoren rond de 40 procent.
De zakelijkenetwerksite LinkedIn heeft de minst actieve gebruikers: slechts 11 procent checkt iedere dag de website of app. Vermoedelijk bezoeken de meeste mensen LinkedIn alleen als ze op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl